Pedagogika porównawcza posiada jednak nie tylko wartość praktyczną

Teoretyczną, czyli wiedzie do „całkiem nowych rezultatów poznawczych”, czego oczekiwał już jeden z ojców pedagogiki porównawczej – Friedrich Schneider. Relatywizacja poszczególnych odmian pedagogicznego działania, czy instytucji edukacyjnych prowadzi bowiem paradoksalnie do ujawnienia tego, co jest uniwersalne, czyli jak pisze Volker Schubert  „poszerza uniwersum pedagogicznego dyskursu”. To uniwersum nie jest oczywiście uzgodnieniem stanowisk, kompromisem odnośnie sposobów pojmowania wychowania i jego celów, które wynikają z poszczególnych wariantów praktyki. Jest ono raczej odkryciem natury konfliktów wokół wychowania, które są w ostateczności rezultatem ograniczeń, na jakie napotykają działania praktyczne w realizacji pedagogicznych celów. Dopiero ujawnienie wielu wariantów danej instytucji edukacyjnej wraz z następstwami ich funkcjonowania przybliża nas do odkrycia oporu, jaki stawia rzeczywistość, a tym samym do ujawnienia, które cele są konfliktowe i nie dają się jednocześnie osiągnąć.

Hejka, jestem Szymek i jestem autorem tych wpisów jak i strony. Polecam czytać codziennie, może coś wam się spodoba i zostaniecie na dłużej. Życzę każdemu miłego dnia 😀
error: Content is protected !!