Konieczne jest istnienie zróżnicowanej oferty edukacyjnej

Ponieważ każde dziecko, także dziecko niepełnosprawne ma prawo do pełnego rozwoju swojej osobowości. Zarazem zdecydowanie opowiada się za tym, że reguły różnicowania muszą być wspólne dla wszystkich uczniów. W innym wypadku system szkolny przestaje respektować prawo do równości. Zdaniem Specka zasady równości szans oświatowych i swobodnego rozwoju osobowości implikują selekcję. Ponieważ integracyjne kształcenie niepełnosprawnych jest antyselekcyjne, jest ono sprzeczne z zasadami istniejących systemów szkolnych. Brak czystych zasad selekcji – jak wynika ze sposobu rozumowania niemieckiego pedagoga – jest wykroczeniem przeciw zasadzie równości. Z kolei samo wspólne nauczanie zdrowych i niepełnosprawnych oznacza, że „szkoła realizuje inny system wartości niż optymalne, indywidualne wsparcie”. Głównie z powodu syntetycznego charakteru analiza Specka jest miejscami niejasna i pozostawia możliwość sprzecznych interpretacji. Należy ją zatem traktować raczej jako punkt wyjścia do dyskusji nad interesującymi nas problemami, niż jako rozwiązanie tych problemów. Analizując status integracyjnego kształcenia niepełnosprawnych w nowoczesnym systemie szkolnym, Speck wkracza w obszar teorii szkoły i posługuje się jej aparatem pojęciowym oraz jej twierdzeniami. Nie jest jednak jasne, czy czyni to w sposób dopuszczalny.

Hejka, jestem Szymek i jestem autorem tych wpisów jak i strony. Polecam czytać codziennie, może coś wam się spodoba i zostaniecie na dłużej. Życzę każdemu miłego dnia 😀
© Wszelkie prawa zastrzeżone
error: Content is protected !!